Vers van de Pers

Tess, Jaap en Kim – het stageteam van STAD Leiden – hebben in het voorjaar van 2025 hun project Vers van de Pers opgezet.
In opdracht van de landelijke campagne De Gezonde Generatie werd heb gevraagd een concept te bedenken dat aan de voedselindustrie duidelijk moest maken hoe groot hun rol is in de ongezonde voedselconsumptie, met name onder jongeren.

Vers van de Pers is het concept waarmee het stageteam aan de slag is gegaan: een activistische reclamefolder met een knipoog.

De folder zag eruit als een gewone supermarktactie, compleet met felle kleuren en scherpe aanbiedingen. Maar wie goed keek, zag dat er meer achter zat: ingrediënten onder de loep, aanbiedingen van ongezonde producten met hierbij een uitleg over wat er gezond lijkt, maar niet zo is, en tips voor wél gezonde recepten. Alles met een luchtige toon, maar met een duidelijke boodschap: voor de voedselindustrie om na te denken over hoe absurd het is dat ze ons zulke troep aan prijzen, en hoe lastig het daarmee eis om nog gezonde keuzes te maken. Daarbij was het voor de consument een grappige manier om iets bewustere keuzes te maken in wat je koopt – en waarom het vaak juist de ongezonde keuzes zijn die in de aanbieding zijn.

De folder is verspreid in supermarkten, opgestuurd naar alle grote voedselindustriegiganten, zoals Aholt en Unilever, en naar het ministerie van Volksgezondheid verzonden.

De actie bleef niet onopgemerkt. Tess, Jaap en Kim mochten erover vertellen bij Sleutelstad op de radio, er verscheen een artikel op hun website, en De Groentedeler interviewde Tess over het idee achter de folder.

Zie hier het linkje naar het bericht van Sleutelstad: https://sleutelstad.nl/2025/05/28/stad-leiden-lanceert-nieuwste-campagne-vers-van-de-pers/

Deel dit via:
anouk