De Paskamer is een interactief concept, bedacht door het stageteam van STAD Leiden, dat bezoekers confronteert met de schaduwzijde van de fast fashion-industrie. Het pashokje, gemaakt van duurzame restmaterialen, daagt bezoekers uit om na te denken over hun kledingkeuzes en de impact daarvan op mens en milieu. Door middel van een interactieve quiz en visuele elementen zoals een stapel kleding die de kledingdump in landen als Ghana symboliseert, worden bezoekers bewust gemaakt van de negatieve gevolgen van fast fashion.
Met de Paskamer wilden we vooral jongeren en volwassenen tussen de 16 en 40 jaar bereiken, en hen aanmoedigen om duurzamer te consumeren. Het project is op diverse locaties in Leiden gepresenteerd, zoals Leiden Centraal, de markt en het Bio Science Park. Het doel van De Paskamer is een positieve verandering teweeg te brengen in het koopgedrag van consumenten en zo bij te dragen aan een duurzamere toekomst.
Samen met lokale beleidsmakers, maatschappelijke organisaties en bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, is met De Paskamer een stap gezet richting bewuster en duurzamer koopgedrag.