Heb jij ook een goed idee?

De Rijdende Hashtag 


Het internet is handig om snel informatie op te zoeken, met mensen te communiceren, en leuke dingen te bekijken, zoals filmpjes. Maar er zijn ook problemen, zoals pesten op internet, genaamd “cyberpesten”. 

Te vaak worden jongeren geconfronteerd met pestgedrag en haatreacties online. We geloven dat De Rijdende Hashtag een geweldig idee is, omdat het jongeren op een leuke manier laat nadenken over hun online gedrag en hen inspireert om de online wereld positiever te maken. 

Online Campagne

De Rijdende Hashtag is een online campagne, over het mediagedrag van mensen en om bewuster te worden van (pro)sociaal gedrag. Samen met onze netwerkpartners zetten wij dit in de week van de mediawijsheid online. Het is een initiatief dat draait om bewustwording, positiviteit en het creëren van een veilige online omgeving voor iedereen. 

Offline item

De Rijdende Hashtag is niet alleen een online campagne, maar juist ook een manier om dit online thema offline bespreekbaar te maken onder Utrechters. Tijdens De Rijdende Hashtag gaan we de stad in en quizzen we Utrechters over hun internetgedrag. Het item dat gefilmd wordt voor De Rijdende Hashtag moet aanspreken bij een grote doelgroep. Dit bereiken wij door korte filmpjes te editten en uit te brengen. Na elke quiz volgt de uitspraak van de rechters. De beslissing of de geïnterviewde voldoet aan de eisen van pro-sociaal gedrag op het internet of niet. Naar aanleiding van de uitspraak volgt een kleine of grote beloning, dat ligt aan hoeveel vragen de persoon goed heeft beantwoord. Aan de fysieke hashtag komen prijzen te hangen. De prijzen verschillen per vraag die de persoon goed heeft. Hoe meer vragen iemand heeft, hoe beter de prijzen worden.

Week van de mediawijsheid

Het Netwerk Mediawijsheid zet zich al vele jaren in om een plezierige en veilige manier te creëren waarop mensen van media kunnen genieten. Elk jaar lanceren ze nieuwe campagnes om dit doel te bereiken. Dit jaar zijn ze begonnen met de campagne #HierNiet. Het doel van deze campagne is dat we leren hoe we slim en voorzichtig om moeten gaan met het internet. Om dit te kunnen bereiken hebben wij “De Rijdende Hashtag” bedacht.

Uitvoering

Op 7 november 2023 gingen wij de straat op om mensen te interviewen en quizen over de het online gedrag.

Eindresultaat

Ben jij benieuwd naar ons eindresultaat? Check onze video’s hier onder!

Thema: #hierniet
Resultaat: Online campagne uitvoeren in de week van de mediawijsheid
Fase: Concept