Heb jij ook een goed idee?

A Book By Choice

Lezen is super interessant en iets magisch. Je kan het leven romantiseren, karakters bedenken maar ook tijdelijk weg uit de echte wereld. Tegenwoordig hebben jongeren hier zeker een andere mening over, want steeds minder jongeren lezen en lenen niet meer zo snel een boek van de bibliotheek of zijn weinig te zien in de bibliotheek. Jongeren zitten liever op Tik Tok, dit is een app met korte filmpjes waar ze minder lang hun aandacht bij hoeven te houden. Of een Netflix serie, aangezien je daar minder moeite voor hoeft te doen om een fantasierijk verhaal waar te nemen. Maar doordat jongeren minder geneigd zijn om te lezen gaat de spelling en leesvaardigheid achteruit, evenals de aandachtsspanne. Wij willen hier wat aan veranderen, hoe krijgen we jongeren naar de bibliotheek om boeken te gaan lezen? Want lezen is stiekem echt heel erg leuk!

Hier hebben Alyssa (18 jr), Jip (19 jr) en Jin (18 jr) de perfecte oplossing voor. Namelijk het geweldige en creatieve concept: A Book By Choice. Het doel van A Book By Choice is om jongeren te motiveren en te stimuleren om weer of meer te gaan lezen. 

Hoe worden deze jongeren dan precies gemotiveerd en gestimuleerd? Jongeren zijn vaak nieuwsgierig en hebben een hele wereld te ontdekken, verschillende mensen te ontmoeten maar de grootste en meest uitdagende taak is om zichzelf te vinden.

Zoals eerder benoemd zijn veel jongeren actief op het sociale-media platform Tiktok en tegenwoordig komen hier veel video’s op voor waar een persoonlijkheidstest te zien is. Zo werden de bekende Harry Potter Quiz , MBTI types of welke emotie ben jij Quiz een succes. Dit zijn allemaal vragenlijsten die jou helpen te ontdekken welk label bij je past, gek genoeg is dat heel belangrijk voor deze generatie. Hierop hebben wij ons idee gebaseerd. 

Het idee is om een persoonlijkheidstest met originele, gekke en rare vragen te ontwikkelen en deze gratis op een website beschikbaar te stellen om meerdere jongeren te bereiken. Door middel van gekke vragen trekken we de aandacht van de jongeren en motiveren we ze om de test te maken. Door deze vragen op een website in een quiz-vorm te beantwoorden kom je bij een eindresultaat. Hier lees je wat voor een type jij bent, zoals een ongeduldig type, hopeloze romanticus of een dramatisch persoon. Voor dit type wordt een kleurenpalet gecreëerd op basis van de aura kleuren die bij deze persoon past. Aan dit type worden meerdere boek aanbevelingen gekoppeld. Onder het eindresultaat staat een link die je naar de Instagram pagina van A Book By Choice verwijst. Op deze pagina vind je het kleurenpalet dat bij jouw persoonlijkheid past, en waar de boekenlijst te vinden is met boeken die perfect bij de geselecteerde persoonlijkheden passen. Een ideale aanbeveling! Het doel is om voornamelijk jongeren te bereiken door middel van TikTok, omdat de meeste gebruikers overeenkomen met de doelgroep. Eenmaal bij de boekenlijst aangekomen is er een mogelijkheid om de boeken makkelijk en snel te lenen of te kopen. Door gebruik te maken van de “tag” functie, worden gebruikers doorverwezen naar de officiële website van bibliotheek Nederland, of een boekwinkel die het boek verkoopt. 

Stel je voor, je scrollt op Tiktok en je ziet iemand een persoonlijkheidstest nemen. De vragen die er in langskomen zijn willekeurige en grappige vragen, waardoor je nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. In de comments is een account getagd waar de quiz te vinden is, men kan hier op klikken en begint dan met de persoonlijkheidstest. Je beantwoordt de bijzondere vragen met 3 antwoordmogelijkheden; “ja, nee en misschien”. Als eindresultaat krijg je een ‘type’ te zien die iets zegt over jou als persoon. Onder het type staat een knop die je verwijst naar een instagram pagina waar jouw type verder wordt uitgelegd. Deze post bevat een boekenlijst waar je boeken vindt die als het goed is perfect bij jouw persoonlijkheid passen. 

De website van A Book By Choice wordt gepromoot door middel van QR-codes op posters, flyers en stickers. De posters en stickers worden door Utrecht verspreid en de flyers worden uitgedeeld op plekken waar activiteiten voor jong volwassenen plaatsvinden. Dit zullen plekken zijn zoals skateparken, cafés, sportscholen, clubs of kledingwinkels. Ook speelt TikTok een belangrijke rol in onze promotie. Veel jongeren zijn actief op TikTok en zijn tegenwoordig snel geïnteresseerd in een persoonlijkheidstest. De TikTok-pagina A Book By Choice zal een video plaatsen waarin de test wordt afgenomen en het eindresultaat te zien zal zijn. Onder de video zal staan dat je kans hebt op korting op een bibliotheekpas. Hier maakt men kans op als zij een TikTok maken waar de quiz of een resultaat te zien is en ‘A Book By Choice’ getagd wordt. Door ‘A Book By Choice’ te taggen of te benoemen met een hashtag dient dit als bewijs dat deze persoon de test heeft gedaan en recht heeft op de korting.

Thema: debibliotheek
Resultaat: Een persoonlijkheidstest die je kennis laat maken met boeken die écht bij jou passen.
Fase: Concept fase