Heb jij ook een goed idee?

Hacker Tracker

Hacker Tracker – We groeien op in een digitale wereld, zo hebben we de afgelopen jaren bijna alleen maar online gewerkt. Hierdoor is traditionele criminaliteit verminderd en overgegaan op cybercriminaliteit. De politie registreerde in het afgelopen jaar 14.000 gevallen van cybercrime. Dat is een toename van bijna een derde vergeleken met een jaar eerder en drie keer meer dan in 2019.

Jongeren hebben de laatste tijd genoeg binnen gezeten door de corona toestand. Nu ze eindelijk weer de deur uit kunnen willen Shaquille, Yulia, Raffi en Joel hierop inspelen door de jongeren te informeren over cybercrime, maar dit keer op een leuke en leerzame manier. Ze willen de jongeren kennis laten maken met cybercriminaliteit. Niet door saaie video’s maar door middel van een leuke speurtocht waarin je allemaal verschillende opdrachten of raadsels moet oplossen in de prachtige stad Haarlem. Al deze opdrachten en raadsels hebben te maken met het onderwerp cybercrime. Het doel is om ervoor te zorgen dat jongeren op een spelende manier leren over cybercrime en zo meer bewustzijn te creëren over de gevaren en hulpmiddelen met betrekking tot dit onderwerp.  

Hacker Tracker 

Er wordt een speurtocht ontwikkeld waar jongeren in teams in het centrum van Haarlem door middel van puzzels, opdrachten en vragen de hacker kunnen verslaan. Nu de maatregels versoepelt zijn en de jeugd staat te springen om weer overal naar binnen te gaan, willen we ze graag weer opnieuw kennis laten maken met de stad en ze langs sporthallen, horeca en bioscopen laten gaan. Op de ‘geheime’ locaties komen puzzels, opdrachten en vragen die allemaal te maken hebben met cybercrime. Op deze locaties staan acteurs en onze partners verkleed (in thema natuurlijk) en worden de opdrachten, puzzels of vragen uitgelegd. Op het moment dat het team de opdracht heeft uitgevoerd, krijgen zij een stempel of voorwerp en de coördinaten van de volgende locatie. Het team dat als eerste aankomt op de eindlocatie met alle te behalen stempels/voorwerpen wint een leuke prijs.

Beïnvloeden

Het doel is uiteindelijk om ervoor te zorgen dat jongeren zich meer bewust worden van alle cybercriminaliteit die om ons heen plaatsvindt. Door de informatie over te brengen via een spelvorm krijgen jongeren op een leuke en educatieve manier meer informatie over cybercriminaliteit. Het doel van het spel is om de jongeren te informeren over cybercrime, zodat wanneer zij hier mee in aanmerking komen, zij beter weten welke stappen zij kunnen nemen om hier op de juiste manier op te reageren. Op het moment dat  elke groep op het eindpunt is aangekomen wordt er een gesprek aangegaan. Door het gesprek aan te gaan, hopen wij dat jongeren er later ook met minder schaamte over durven te praten, op het moment dat zij slachtoffer worden van cybercrime. Want het is niet iets waar je je voor hoeft te schamen! 

Hou onze Insta in de gaten voor updates over Hacker Tracker. Zie hier ook onze toffe nieuwe promovideo.

Thema: cybercriminaliteit