eigen deegHeb jij ook een goed idee?

Eigen Deeg

Veel jongeren weten niet dat er binnenkort een gemeenteraadsverkiezing aan komt en wat de gemeente überhaupt doet en kan doen voor hen. Tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen ging van de jongeren, tussen de 18 en 24 jaar oud, maar liefst 80% naar de stembus. Dat lag boven het algemene opkomstpercentage, dat rond de 78,7% lag. Jongeren stemden dus bovengemiddeld vaak (Kiesraad, z.d.). De vorige gemeenteraadsverkiezingen laten helaas een minder positief beeld zien. Over jongeren zijn geen cijfers bekend, maar het algemene opkomstpercentage in 2018 lag rond de 55%, een stuk lager dan bij de Tweede Kamerverkiezingen (NOS, 2021). Het doel is om dit naar de 100% te brengen. 

Vier jongeren uit Utrecht kwamen bijeen en kwamen tot de conclusie dat zij, net als de meeste jongeren, weinig tot geen verstand hebben van de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente heeft meer invloed op het leven van jongeren dan zij denken. Om hen hier bewust van te maken, hebben ze bedacht om fortune cookies genaamd “Eigen Deeg” te laten maken en uit te delen, met grappige voorspellingen en een QR-code die hen doorverwijst naar een korte, grappige en informatieve video. Met deze video proberen ze jongeren te overtuigen om daadwerkelijk te gaan stemmen 16 maart. Door de ‘voorspellingen’ in de fortune cookie worden jongeren bewust van het feit dat zij zelf invloed hebben op de toekomst door te gaan stemmen. Denk hierbij aan teksten als: 

  • Ik bepaal jouw toekomst niet, dat doe je zelf.
  • Binnenkort komt er een grote verandering in je leven en voor je omgeving.
  • Op 16 maart kan je veel invloed uitoefenen

Er wordt een video gemaakt waarin jongeren worden aangemoedigd om te gaan stemmen. Dit wordt gedaan door een Utrechtse jonge man te filmen die tegen verschillende problemen aanloopt, hij wordt door het “Eigen Deeg” koekje overgehaald te stemmen. Na het stemmen wordt een flashforward van een jaar verder laten zien. Je ziet dan dat al zijn problemen verholpen zijn doordat hij heeft gestemt. De video wordt gepromoot en gepost op de social media kanalen van STAD, naast dat zal er ook een persbericht uitgaan naar RTV Utrecht en DUIC. Op deze manier kunnen er meer jongeren worden bereikt.

De Eigen Deeg koekjes worden uitgedeeld op diverse locaties waar veel jongeren komen, zoals hogescholen, horeca, kiosken, buurthuizen, sportverenigingen, etc. De koekjes zijn verpakt met een kaartje waarop een QR-code staat die leidt naar de video, ook staat er de tekst: “Stem 16 maart, gemeenteraadsverkiezingen”

Fortune cookies voorspellen de toekomst, met deze koekjes wordt er duidelijk gemaakt dat jij jouw eigen toekomst in handen hebt. Door de Eigen Deeg koekjes worden jongeren niet alleen geïnformeerd, maar ook ertoe gezet om daadwerkelijk te gaan stemmen. Jij kan zelf bepalen hoe de toekomst verloopt. De video is een extra informatiebron om het nog duidelijker wat de gemeenteraad doet en voor jou kan betekenen. Met alles bij elkaar haalt Utrecht de 100%!

Bronnen

Kiesraad. (z.d.). Kiesraad – Verkiezingsuitslagen. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.verkiezingsuitslagen.nl/verkiezingen/detail/GR20180321

NOS. (2021, 18 maart). Verkiezingen in cijfers: hoge opkomst onder jongeren en zorg belangrijkste thema. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://nos.nl/collectie/13860/artikel/2373083-verkiezingen-in-cijfers-hoge-opkomst-onder-jongeren-en-zorg-belangrijkste-thema

Thema: hoe halen we de 100%?