UITLAATKLEP
Op tijdlijnen zie je vaak één grote aaneenschakeling van hoogtepunten. Perfecte foto’s van de leukste momenten in het leven. Het internet staat er vol mee. Het gevolg? We moeten ons steeds meer optrekken aan de perfectie van anderen en dit vergroot voor velen het taboe om te vertellen hoe het echt met ons gaat. Juist dit laatste is iets waar wij millennials behoefte aan hebben. De Instagrampagina @Uitlaatklep_ biedt een plek waar dit kan en werkt!
De media staan er vol mee, “millennials en hun problemen”. We kampen met keuzestress, lijden onder de prestatiemaatschappij, gaan vaker naar psychologen dan onze vorige generaties, ervaren meer stress, angst en depressiegevoelens en ga zo nog maar even door. Ja, we weten inmiddels wel dat we een probleemgeneratie zijn. Maar heeft het zin om dit continu onder ogen te komen in artikels, documentaires en posts op socials? Het feit dat we opgroeien in een digitale maatschappij waarin we alles delen dat ‘perfect’ is, maakt het lastig om open te zijn over onze imperfecties. Je wordt snel gezien als een aandachtstrekker of aansteller. Het is tijd dat we op een luchtige manier kunnen praten over onze problemen. We hebben een uitlaatklep nodig!
Pioniers
Dat heeft een groep millennials ironisch genoeg gecreëerd via een van de schadelijkste platformen voor de geestelijke gezondheid onder jongeren; Instagram. Instagram is zo schadelijk omdat het zeer visueel is ingesteld en juist doordat alleen de leuke dingen worden gedeeld lijkt dat gevoelens van onzekerheid en tekortkoming in de hand te werken. Uitlaatklep draait dit om en laat minder leuke verhalen in een visueel getint ‘jasje’ zien. De Instagrampagina genaamd @Uitlaatklep_ is een platform waar elke millennial anoniem zijn dagelijkse struggle kan luchten. Dit verhaal wordt gekoppeld aan een jonge maker die met het verhaal aan de slag gaat en er een visuele uiting van maakt.
Werk voor Uitlaatklep van illustrator Rob Worst
Drieluik
Het posten gebeurt in 3 stappen, oftewel volgens een ‘drieluik’ op Instagram. Eerst wordt het verhaal van de millennial gepost, vervolgens wordt de jonge maker geïntroduceerd met een foto en bijschrift waarom zij meedoen. Als laatst wordt het kunstwerk gepost dat geïnspireerd is op het verhaal van de millennial. “Ik doe mee aan Uitlaatklep omdat ik denk dat het goed is dat er niet altijd een negatieve lading gegeven wordt aan persoonlijke verhalen. Praten is key, krop je gedachtes niet op, maar uit ze. En hoe kan dat beter dan woorden in een creatief jasje te stoppen?”, vertelt Joosje Bosch, jonge maker en deelneemster aan Uitlaatklep.
Screenshot van de Instagram @Uitlaatklep_
Succes
Het doel? Die torenhoge drempel om open te zijn over je problemen omlaag duwen. Uitlaatklep is een plek waar alle struggles welkom zijn: van depressies tot dagelijkse onzekerheden waar veel mensen tegenaan lopen. Het is tijd dat we gewoon op een luchtige manier kunnen praten over problemen en via @Uitlaatklep_ is dat nu mogelijk. De initiatiefnemers hoopte een sneeuwbaleffect te creëren en dat is gelukt. Millennials met een struggle en jonge makers melden zich aan en door die combinatie is het balletje gaan rollen.
#Uitlaatklep
Dus, vandaar de oproep aan millennials: Deel je verhaal, meld je aan als jonge maker of laat je inspireren door andere verhalen op de pagina. Join the movement en volg @Uitlaatklep_ op Instagram. Door jouw steun creëren we samen een platform waardoor we ons niet onzeker gaan voelen en komt er meer begrip en steun voor verhalen van millennials. Let the stories roll!